Sulung: Amanah & Tanggungjawab

By setanggi syurga on 11:03 PG

Filed Under:

Tatkala ini, aku sedang dibuai dengan lagu RESTU dendangan Nowseeheart. Jom dengar sama-sama. Aku bukan jenis dengar lagu sangat. Tapi bila, satu2 lagu dah sangkut, memang pusing 10, 20 kali la jugak.. Hihi.. Ditambah lagi dengan sedikit gerakan yang di selit hasil tunjuk ajarku sifu, NISA Malaysia.. Terima kasih Dr. Rosni, Pengarah NISA Malaysia and d geng!! Masih terbayang setiap gerak yang mengiringi lagu RESTU ni..

Alamak kacau line betul la sorg cikgu ni.. Xtau nk start kat mana sdh.. Huhu..

Gerakan Dakwah di Sabah masih di peringkat awal kurasakan.. Jom, sahabat2 sume bergabung dengan PARTI ISLAM bagi memastikan bumi Sabah yang subur ini, dapat disinari dengan Nur Islam. Yang natijahnya akan membawa kita kepada ni'mat syurga. Pun begitu kita cukup sedar jalan menuju ke syurga cukup perit untuk memastikan hanya mereka yang layak sahaja menghuninya.. Persoalannya, layak kah aku?.. Huhu.. Terlalu hinanya diri ini..

Pagi ini, kalau dapat aku simpan di sini: Mum ku hantar aku ke sekolah. Coz my father dah balik. Motorku plak masih belum kuar dari ICU. Jadi kesempatan di kereta berdua, sebagai anak sulung aku xble nafi cukup berat amanah yang ku pikul dalam ahli keluargaku. Ayah ku sudah cukup tua. Mendengar butir bicaranya pun sudah cukup untuk membuatkan air mataku menitis. Sebagai anak yang sulung, harus untuk aku tahan air mata itu untuk tidak gugur. Ya Allah, mampukah aku?!! Sedang aku juga harus kuat demi ibuku yang tercinta.

Adik beradikku yang masih sedang membesar. Bukan membesar dari sudut fizikal tapi, kematangan bertindak, berfikir .. Semua masih perlukan perhatianku. Hatta adikku yang berusia 26 tahun pada tahun hadapan. Bukankah terlalu besar tanggung jawabku?.. Ya Allah, beri aku kekuatan!! Aku tahu ya Allah, Kau sentiasa bersamaku. Mak, ayah.. Kita pikul bersama ya tanggungjawab ni.

Dalam sedang2 ku berbincang dengan ibuku, sempat jugak ku nyatakan, "Mak, aku akan bantu keluarga kita, n dalam masa yang sama JANGAN kacau kerja2 PAS ku. Kejam bunyi ayat tu!! Tapi, aku perlu bertegas agar ujian keluarga tidak terlalu mengongkong aku. Maafkan aku, mak!! Bukan niatku untuk mengguris hatimu. Jauh sama sekali. Dalam sipi2 aku terdengar jugak, tarikan hingusnya. Dia menangis!! Ibuku menangis!! Dan akhirnya dia bersuara, tapi jangan sampai lupa rehat!! Kata2 itu pulak yang menghiris hatiku!! Ibu mana yang sanggup melihat anaknya susah!! Mak, aku rela susah kerana ISLAM!! Kerana aku yakin ISLAM lah yang akan mengangkat darjat kita semula di sisi Allah bahkan di sisi manusia!! Doakan aku ya mak!! "Soal rehat, aku memang pandai curi2 rehat.. Hihi.. Mak jangan risau.." Sempat lagi aku bergurau dengan ibuku, tatkala kereta betul2 berhenti di hadapan sekolah. Terima kasih mak!!

Ya Allah, beri aku kekuatan ya Allah..

0 ulasan for this post