Sedikit: Aku Kini Nisa'

By setanggi syurga on 12:34 PG

Filed Under:

(catatan asal: 25hb Sept '08)
"Mana semua yang lain ni.. Semalam bilang jam 10.. ni dekat jam 11 sudah.. ish budak2 ni.. ni yang aku malas.. aku datang lambat sudah rasanya.. hmm.. Jadikah, ndak ni?"

Nilah situasi yang mungkin sentiasa berlaku pada kita.. Baik berjanji pada kawan, keluarga mungkin.. atau mungkin ketika berurusan rasmi sekalipun. Tak kisahlah, sama ada kita menunggu atau kita yang ditunggu. Macam dah jadi satu budaya. Ni yang aku xsuka nak dengar.

Ubah Mentaliti
Tidak semudah yang dicanang. Ya, mengubah mentaliti seseorang hatta mengubah mentaliti diri sendiri tidak semudah memetik jari. Petik jari pun, ada juga orang yang tak reti. Petik saja, xbunyi sama jugak kan? Kesimpulannya, perlu ada komitmen dari empunya diri di samping bantuan faktor persekitaran dalam mengubah budaya yang kurang sihat dalam masyarakat apatah lagi dalam gerak kerja. Memikirkan hal sebegini, kadang timbul perasaan yang kurang enak. Baik lagi berjanji dengan orang cina. Hatta, dah jadi satu kenyataan kot, senang lagi kalu mau berurusan/ berurusniaga dengan orang orang cina. Sebab tu kenapa orang Melayu sudah kurang percaya dengan peniaga Melayu. Biarkanlah mereka.. Silap, bukan biarkan, ketepikan seketika.. Kita balik pada tajuk perbincangan kita..

Daei': Tabiat Buruk?
Apa yang ingin aku utarakan di sini, kita yang mengaku daei' kena ubah tabiat buruk ini. First, kena pasang azam kot. Then, kena rancang apa yang patut d ubah n perlu d baiki. Pelik kan, kita yang banyak cakap tentang Islam pada orang yang kurang faham tentang Islam, tapi mungkin kita jugak yang menepati ciri-ciri munafik. Ni cuma sebagai satu contoh. Ya, pedasla bagi orang yang makan cili. Pedas lagi bagi orang yang mengingatkan, andai xbuat apa yang dicakap.. So, sama2la kita saling mengingatkan. Yang haq tetap haq, begitu juga dengan yang bathil. Ada apa pada apa yang dicanang sebagai Negara Berkebajikan, andai kita masih tak mampu bertindak lebih efisyen dari mereka yang memerintah sekarang. Allah Lebih Mengetahui dari apa yang ada pada hambaNya. Dan kemenangan itu masih tidak akan sampai, andai kita masih tidak mampu mengisi kemenangan.

Takutlah.. Kalau2 atas sebab kita, Allah hijab pertolonganNya. Naudzubillah.. Setiap orang punya peranan.

Memasyarakatkan Nisa'
Nisa' punya tempat di sisi masyarakat.. Itu antara perhatian yang perlu diambil.. Susah senang kita tampung bersama.. Pernah dengar ceritakan pasal 3 budak hitam(bukan watak sebenar).. Ada 3 budak hitam yang penakut.. Hitam 1: penakut, Hitam 2: penakut, dan Hitam 3: penakut.. Jadi ada berapa budak hitam penakut? Jawapannya: Xda.. Sebab sekarang ni dah ada 3 budak hitam yang berani.. Pakai spek xpakai spek xpasti la pulak.. ("_,)..

Moral of d story, kita lebih dari 3 orang kan? Jadi kita lebih kuat dari 3 budak hitam tu.. Hehe.. Kesian budak hitam.. (xda kaitan dengan yang hidup mahupun yang telah mati) Jom ubah. 1- ubah kerajaan, tapi sebelum tu ubah minda dulu.. Ubah diri.. Kekuatan luaran hanya akan datang bila kekuatan dalaman mampu diserlahkan.. Kita ada Allah kan? Kita banyak2 minta dengan Allah. Kita tahu Allah takkan ubah nasib hambaNya, kalu hambaNya xmau berubah.. so, kenapa kita masih xmau berubah?.. Tepuk dada, tanya iman.. Jangan tanya Aiman, kalu tanya Aiman, Aiman akan jawab: Aiman tak kisah.. Ish2.. mana boleh xkisah dengan iman kita.. Persoalan syurga neraka tu.. Naudzubillah.. Iman kita, tanggungjawab kita. Iman orang lain ada hak juga sedikit ke atas kita..

(Bila hati kecil mengusik)

Wallahualam

1 ulasan for this post

Tanpa Nama

ana stuju tek.. n yg penting hati kita.. bila hati dah sebening salju, nak buat sesuatu yg salah walaupun 'setoet' pn mesti terkesan di hati... takut amanah tak terjaga... ble hati menjadi qalbu salim, mesti diri akan beruhada utk menjadi MUSLIM SEJATI.....

Posted on Sabtu, Oktober 11, 2008 11:18:00 PTG