Baki Sehari di Tawau

By setanggi syurga on 7:53 PG

Filed Under:

01. First, salam Maulidur Rasul.. Semoga roh perjuangan Rasulullah yang dapat kita jadikan role model dalam kehidupan.. Aku menyeru kepada sahabat2 semua, n apa yg paling pntg, aku menyeru kepada diriku sendiri.. Sejauh mana, sebanyak mana pengorbanan yang telah kita infakkan dalam jalan Allah ini.. Aku teringat satu kata2 seorang penceramah, wasatiah itu sifat yang perlu ada dalam diri kita.. Wasatiah = sederhana kan?.. Kayu ukur sederhana itu macamana?.. Sederhana itu kayu ukurnya adalah pada diri Rasulullah.. [Allah..].. Jadi, apa yang kita buat selama ini masih terlalu jauh dari sederhana.. Perjuangan kita.. Pengorbanan kita.. Cara hidup kita.. Sedang kita selalu berkata "Sederhana sejak ba dalam jamaah ni.. Jangan lebih2..".. Apa yang lebih sebenarnya sedang sederhana sahaja kita terlalu jauh!! [Allah]..

02. Dua hari ini aku teruji.. [Xda kaitan dengan posting sebelum ini].. Blog ni lebih bercorak diari kan?.. Ada rasa jugak mo invite orang tertentu sahaja, rasa sudah muak dgn komen2 xpuas hati.. Boleh ka cakap macam tu?.. [Marah nampak??].. Yer, marah sketla.. Kalu xsuka baca, jangan baca.. Jangan buka pun.. [Bukti xberlapang dada erk?] Terpulangla.. Huhu.. Cuma mungkin kita perlu belajar beradab sedikit.. [Allah..].. Terasa seperti telah mendapat perhatian seantero dunia.. Kenapa orang lain nak cakap apa pun boley?.. Aku xkacau pun.. Sebab itu luahan hati mereka.. Luah, then tenteramkan semula.. Xpa kan?.. Bukan niat untuk menghasut pun.. Akta hasutan??.. Hmm..

03. Aku memang agak panas. Itu aku akui.. Aku cuba untuk berubah.. Tapi, aku juga pantang dijentik!! Terus melatah.. [Allah..] Aku mohon, orang disekitarku supaya membantu aku.. Membentuk persekitaran yang solehah disekitarku.. Sama-sama kita saling berkasih sayang.. Bukankah itu lebih baik.. Aku bukan siapa2 yang dapat menjaga hati semua orang.. Dalam 'kuat'ku di sesetengah pandangan orang, aku lemah sebenarnya.. Terlalu lemah.. Itu yang aku mahu orang lain tahu.. Dan mungkin kerana itu aku menulis.. Selain, aku mahu menghabiskan masa.. Hihi.. Bukan xda kerja, tapi xda mood.. Bila hati digurisi [=p].. Haha.. Jiwang lak..

05. K la, kembali kepada maudhu'.. Hihih.. Betulkah penggunaan frasa tu.. Dua hari ni aku diuji.. Silap, tiga hari ni.. Dan hari ini, Dia kembalikan keceriaanku.. Pointnya, ada ketika kita perlu diberi kedukaan, supaya dapat kita rasa kegembiraan.. Bukan begitu?.. Contoh mudah: Sakit.. Kalu kita xsakit, mungkinkah kita akan lebih bersyukur apabila Allah kembalikan kesembuhan itu?.. Sama jugak dengan kehilangan wang bernilai RM500 misalnya.. Setelah Allah kembalikan RM500 itu[sebaik kita menjumpainya semula], bukankah kita lebih bersyukur??.. Lebih bersyukur daripada jika kita xhilang duit tadi.. Kan, kan?.. ("_,)

06. Semalam kereta pinjaman'Nya' rosak.. Xleh start.. Allah.. Takutnya aku.. Dahla parents xda.. Apa yang perlu aku buat?.. Empat lima kali aku cuba, xdapat2 jugak.. Lantas aku capai kunci motorku.. "Bermotorlah hari ini aku ke sekolah" getus hati kecilku.. Pun begitu, aku masih risau kenapa keta xmau start?.. Last aku pakai masa ke Kompleks Sukan Selasa baru ni.. Xda apa2 yg pelik jugak.. Mujur saja dia tidak meragam masa di Kompleks.. Kalu x, malu besar aku dibuatnya.. Huhu.. Kalu ada orang yang nak tolong xpa, ni ramai yang memerhati sahaja.. Lagi menjengkelkan kalu ramai yang akan tersenyum sumbing.. [Astaghfirullah.. Maaf2.. Aku masih berbaur emosi].. Allah..

07. Kesimpulannya, [terus kesimpulan lagi baik ("_,)] pagi ni keta dah ok.. Alhamdulillah.. Masih ada yang sayang.. =p.. Thanks 2 Uncle Ridhwan.. Orang yang sangat prihatin dengan keluargaku.. Aku sayang mereka.. Aku boleh cakap dia jenis 'Membantu Tanpa Harap di Balas'.. Sepanjang2 aku berada di Tawau, ones bila aku dalam kesulitan mmg xda nama lain yg pertama kluar dr mindaku selain namanya.. [setelah aku berusahala.. tapi aku ni pun, bukannya jenis berusaha sgt.. lebih2 bab2 yg aku mmg xreti.. huhu].. Semoga dia n keluarganya terus dipelihara.. Cuma si makcik ni [istrinya~adik bongsu mak] yang sukak bikin panas aku.. Hehe..

08. Baru selesai kol sorang sahabat.. Ya Allah.. Kuatkan azamku.. Thank you Kay.. Jap lagi kita jumpa d Kedai K.D ya.. Sayanglah u all semua ni.. Thank you Allah..

09. Ya Allah, Kau pelihara aku ya Allah.. Tiada tempat untuk ku gantungkan harapanku selain kepada Mu.. Ya Allah.. Ya Allah.. Ya Allah.. Aku Merindui Mu.. Allah..

10. Tak lupa buat CtNurSalma - NISA' Labuan ("_,).. & geng NISA' Kudat - I rasa I tau sapa U.. hihih [Opps, takut serkap jarang lagi] 1506 erk?.. =p.. Sowi klu salah.. Huhu

11. Ok2, nak g bersiap.. Rumah masih berterabur.. Xsapu pun lagi.. Blogging didahulukan, Kerja Lain DiUtamakan??.. Oppps.. Huhu.. Daa.. Mungkinkah posting terakhir?.. Hai c fate' ni, nak pegi mana ni?.. Hihi.. Dalam Malaysia jer.. Ngeh2

0 ulasan for this post